راز و رمز تمثیل در اشعار نادرپور
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف از این تحقیق بررسی تمثیل در اشعار نادر نادرپور شاعر حاضر فارسی است که بر گرفته از پایان نامه با عنوان بررسی ترفندهای بدیعی و بیانی در دیوان اشعار نادر نادرپور است که بخشی از این تحقیق به تمثیل اختصاص دارد، محقق سعی دارد با بر شمردن شاهد مثالهای متعدد در دیوان نادر پور به نتایجی دست یابد و اینکه نادرپور در اینجا از چه شیوههای تمثیلی بهره برده است؟ تمثیل در شعر او بر اساس نظریههای صاحب نظران در کدام یک از تمثیلات طبقه بندی شده قرار دارد؟ در این راستا به شیوه کتابخانهای و از طریق فیش برداری اصطلاحات را جمع آوری و به طرز و شیوة توصیفی به نقد و تحلیل گفتمانها پرداخته میشود.
منابع مشابه
بررسی راز و رمز تشبیه در اشعار نادرپور
در مباحث بیانی «تشبیه» به عنوان اولین عامل تصویرآفرین مورد توجه قرار گرفته است، تشبیه یکی از ارکان بلاغی است که سایر صورتهای بلاغی نظیر: استعاره، مجاز، تشخیص و کنایه از آن نشأت میگیرند و میتوان آن را ابتداییترین و سادهترین نوع صور خیال شمرد. زیرا فهم آن برای ذهن از دیگر صور خیال راحتتر انجام میگیرد. نادرپور در مجموعه اشعارش به نحو مؤثر و کارآمدی از ابزارهای بلاغی بهره برده است. او به شیو...
متن کاملراز و رمز ژرفاى قرآن
بررسى دیدگاههاى گوناگون درباره بطون و ژرفاى قرآن است. نویسنده با تقسیم دیدگاههاى موجود راجع به بطون قرآن به دو بخش مدلول گرا - یعنى دیدگاههایى که ژرفایى را ناشى از خصوصیت معانى کلمات و آیات مىداند، و دلالتگرا - که ژرفایى را معلول چگونگى دلالت الفاظ مىداند - از بخش نخست به چهار نظریه پرداخته و آنها را نقد کرده است، سپس در بخش دوم از شش نظریه سخن گفته است و برخى را نقد و بعضى را تأیید نموده...
متن کاملگشودن راز و رمز در لغت موران
سیری در تألیفات و آثار شیخ شهابالدین سهروردی معروف به «شیخ اشراق» جامعیت او را در دو حکمت «استدلالی» و «کشفی و ذوقی» نمایان میسازد، همچنین تنوع و برخورداری آثارش را از تحرک و پویایی آشکار میکند، آثار سهروردی به سبکهای متفاوت مشایی، عرفانی و اشراقی نوشته شده است. رسائل رمزی او دسته مهم و ارزشمندی از تألیفاتش است که راه سالکان و موانع آنها و اهداف سالکان را مشخص میسازد رسائلی مانند عقل سر...
متن کاملوادی هفتم؛ رمز و راز کشف حقیقت
رمز و راز کشف حقیقت در دو چیز است؛ یکی یافتن راه و دیگری آنچه برداشت میکنیم. در وادی یکم تا چهارم روی تفکر متمرکز شدیم، در وادی پنجم دانستیم که باید افکار و اندیشههای خود را از قوّه به فعل درآوریم و در وادی ششم، فرمانروایی عقل را به رسمیت شناختیم. اکنون در مرحلهای قرار داریم که عقل باید با نیروهای خود بعضی از مجهولات را کشف کند تا راه درست را به ما نشان بدهد؛ پس در این وادی بحث را دربارهی پ...
متن کاملمثنوی، نماد، تمثیل، رمز، قصه،
شاهکارهای ادبی هم چون منشوری است که از هر طرف بدان نگاه کنیم طیفی از رنگ ها و دنیایی نو در آن می بینیم. نمادها و تمثیل های به کار رفته در مثنوی معنوی نیز چنین است. به هر قصه ی مثنوی می توان از دیدگاهی ویژه و متفاوت نظر انداخت و به اندازه ی درک و بینایی خویش منظره ای شگرف و شگفت دید. نمادها و تمثیل ها در آثار عرفانی کاربرد گسترده ای دارند که تحلیل و بررسی آنها باعث گشوده شدن بسیاری از گره ها و ا...
متن کاملتصویرپردازی درخت در اشعار نادرپور
نادر نادرپور از شعرای برجسته معاصر، پیرو مکتب رمانتیسم و شاعری توانمند در زمینه سرایش تغزل بوده است. اشعار نوقدمایی وی که به تبعیت از اشعار نوقدمایی پیروان مکتب رمانتیسم در ایران سروده شده، در بردارنده نگرشی نوین و البته پرطرفدار در میان پیروان و خوانندگان اشعار رمانتیک است. آنچه در مورد شعر و اندیشه نادرپور قابل تأمل و کاوش است، تکامل نگرش رمانتیک در شعر و پایبندی کامل به اصول این مکتب در سط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره شماره 28
صفحات 75- 82
تاریخ انتشار 2016-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023